Weer een week vol nieuwe ervaringen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fiona Scheen - WaarBenJij.nu Weer een week vol nieuwe ervaringen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fiona Scheen - WaarBenJij.nu

Weer een week vol nieuwe ervaringen!

Blijf op de hoogte en volg Fiona

02 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar ging ik dan. Maandag mijn tweede stageweek in en zoals ik jullie al eerder had geschreven stond ik deze dag alleen voor de klas. Bij aankomst heb ik de laatste dingen op het bord voorbereid. Om 07.45 zouden we de week openen buiten met de vlag. Dit ging niet door want het was aan het motten. (Het regende serieus amper). Maar goed ik liep met de kinderen terug naar de klas waar opeens een Surinaamse stagiaire stond. Zij zou een les gaan geven die dag en de rest van de dag bij mij zijn. Dit was best gek. Ik ben zelf een stagiair die hier voor de 4e dag komt, sta al alleen voor de klas en dan krijg ik nog een stagiair onder me. Maar goed we hebben er een leuke dag van gemaakt! Het niveau van een 4e jaars Surinaamse stagiaire is een beetje te vergelijken met het niveau van 1e jaars uit Nederland. Zij bedankte me aan het einde van de dag. Zij sprak erg beleefd alsof ze naar me opkeek. Sprak me aan met u en hielp waar het kon. Ze heeft dezelfde leeftijd als ik heb.
Ik heb deze dag veel leuke dingen gedaan met de leerlingen! Een leuk liedje aangeleerd zodat de kinderen weten hoe ze moeten gaan zitten voor ze gaan schrijven, veel complimenten gegeven en de kinderen beloond met een leuke sticker aan het einde van de dag. De kinderen waren erg enthousiast. Ook het meisje die ik beschreef in mijn vorige verslag. Zij genoot vol op!

Op woensdag heb ik een zangles gegeven. Dit lied ging over fruit dus heb ik er ook wat andere leuke vakken aan gekoppeld. Toen ik begon met het liedje voorzingen, stonden opeens bijna alle leerkrachten van de school in mijn deuropening. Ze vonden dat ik zo mooi kon zingen en of ze me niet konden in roosteren om in elke klas zanglessen te geven. (En dat terwijl ze in Suriname zo veel en goed zingen en super goed in de maat kunnen dansen). Dit was natuurlijk wel grappig om mee te maken. Nadat ik rood aangelopen was heb ik nog lekker verder met de kinderen gezongen en gedanst onder het toezicht van de rest van de leerkrachten.

Donderdag was het dan zover. We gingen op trip naar Isa dou. Onze eerste strip en onze eerste keer naar het binnenland. We werden met een busje opgehaald door een jongen die ons bracht naar de boot. Daar kwamen we na 3 uur rijden aan. Vervolgens werden we voorgesteld aan onze gids en hebben we in een smal bootje een mooie tocht gemaakt naar ons verblijf. Eenmaal aangekomen kregen we onze lunch. De hoeveelheid was nog meer dan dat wij in Nederland eten met een diner voor 6. Na de lunch hebben we heerlijk gezwommen in de rivier waar een lekkere stroming was. om 17.00 gingen we kijken in het dorpje JAW JAW. We kregen te zien hoe de mensen daar leefden en onze gids vertelde veel over de planten/bloemen en bomen in het dorp. Toen we terug naar onze boot gingen liepen er een aantal kleine kinderen mee die schattig onze handjes vast hielden.

Na de dorpswandeling hebben we een kaartspelletje buiten gespeeld. Het begon te schemeren en opeens kwamen er steeds meer KIKKERS EN PADDEN naar het dagverblijf. Je kunt natuurlijk wel raden waar ik toen was? Juist boven op de stoel!!! Het werden er steeds meer en tijdens het eten ben ik ook voor de helft op mijn stoel blijven staan. Vervolgens liet de gids ons een grote vogelspin zien. Met mijn lange broek aan met daaroverheen sokken en dichte schoenen gingen we op pad naar de boot. Na het passeren van de kikkers en padden gingen we opzoek naar de Kaaimannen in het donker. Deze kon je vinden aan de rode oogjes wanneer je op ze scheen. We hebben er een aantal gezien maar ze waren moeilijk te fotograferen. Het begon hard te regenen dus de gidsen besloten samen om terug te varen. Net voor we terug waren bij ons verblijf spotte we nog een hele grote kaaiman. Vervolgens sprongen er twee grote vissen in de boot. Wij natuurlijk lachen. Eenmaal terug bij het verblijf waren de gidsen erg blij. Jullie brengen geluk! Twee vissen gevangen zonder hengel of een net, een grote kaaiman op het eind nog gezien! En lachen tijdens de stromende regen. Nog even langs de kikkers en de padden en toen lekker ons bedje in gegaan.

De volgende ochtend zijn we lekker vroeg gaan ontbijten. Heerlijk gebakken ei, broodjes enz. Na het ontbijt hebben we een boswandeling gemaakt. We zijn gaan varen naar een stuk dicht bos. Daar hebben we aapjes, salamanders vlinders enz. gezien. Na de boswandeling weer heerlijk geluncht en weer gezwommen in de rivier. Om 16.00 zijn we naar nog 2/3 dorpjes gevaren. 1 van de dorpjes was Gunsi. De mensen hebben kleine oude huisjes. Ze geven weinig om materiaal. Ze zien er heel gelukkig uit, wassen zich in de rivier en leren de kinderen te lopen met grote tonnen op hun hoofd. Ook hier waren er weer een paar kinderen die blanken (Bacra's) erg interessant vonden.

Na de laatste dorpswandeling hadden we tijd voor ons zelf. De volgende dag hebben we nog gezwommen in de rivier en zijn we rustig aan weer met de boot en auto terug gegaan naar Paramaribo. Het was deze week weer een top week. Eenmaal bij terugkomst had ik weer bereik. Ik had een mail van school. Ik heb mijn eerste half jaar in Nederland goed afgesloten!! Dat maakte de week compleet.

Morgen weer naar stage. Leuk om weer naar de kinderen te gaan en zaterdag gaan we dan weer opzoek naar dolfijnen en kaaimannen. De trips gaan gewoon door.

Tot snel!!

  • 02 Februari 2014 - 13:25

    Papa En Mama:

    Jeetje meis wat een belevenissen.
    Ik wist niet dat wij zo een avontuurlijke dochter hadden!!
    Maar goed dat je al een beetje getraind was in huis met de beesten van Guido maar dan nog.
    Stoer hoor van je. Met al die leuke en spannende verhalen van je gaan wij steeds meer uitkijken naar de dag dat we naar jou toekomen.
    We genieten onwijs met jou mee.
    De ervaringen die je nu opdoet ga je je hele (lange) leven met je meenemen, die nemen niets of niemand je meer af.
    Een hele dikke knuffel, nog even een lekkere zondag om bij te komen en dan morgen weer stage en oh ja natuurlijk super goed dat je al je opdrachten van het eerste halve jaar positief hebt afgesloten.
    Houd je nog meer tijd over om te genieten van al dat moois om je heen.

    kus van ons

  • 02 Februari 2014 - 16:55

    Jolanda En Jos:

    O Fiona wat een geweldige ervaring zo.!!!
    Net wat je moeder zegt dit pakt nooit meer iemand van je af en kan je altijd aan terug blijven denken.
    Mooi foto's ook, behalve ..........die spin zou geen oog dichtdoen.
    Maarja dat zal wel moeten wennen.
    Leuk verslag mooie kindjes , kortom dit doe je niet verkeerd top-!!
    Groet van ons 4en Jolanda

  • 02 Februari 2014 - 18:52

    Judith:

    Ben jaloers hoor ik heb wel een grote bek maar zou nooit zoiets durven te ondernemen.
    Wat een ervaring grandioos.
    Word straks nog Afkicken met dat tijdverschil enzo.
    ja die spinnen lokken mij niet die padden vind ik wel cool.
    Nou wens je nog een mooie tijd toe.
    Moet toch mijn broertje maar even vragen of ik zijn koffer moet dragen als hij naar je toe komt.

    Groetjes uit het koude friesland

  • 03 Februari 2014 - 08:00

    Jolan:

    Hoi Meiss.
    Wat heb je weer een heerlijk avontuur beleefd.
    Had al wat van Clau gehoord over je ervaringen met de "bushinsecten" maar super dat je het hebt meegemaakt.
    Vind sommige foto's wat minder, maar ja ben dan ook absoluut geen insectenliefhebber, als jij maar geniet.......en dat doe je!
    Heerlijk dat hier je eerste halfjaar goed is afgesloten, hebbie maar mooi in de pocket.
    Leuk ook dat je stage goed verloopt, de kids zijn dol op juf Fiona en dat snap ik. Zeker als je van die leuke dingen met ze doet en na afloop ook nog eens een sticker uitdeelt.
    Ze weten niet wat ze overkomt, terwijl dit in nederland heel normaal is.
    Toch gek hoor die verschillen, ook al omdat suriname toch een beetje nederlands aanvoelt.
    Behalve het weer( dat is hier hopeloos) en de insecten :)
    Nou meiss, leuk weer wat van je te hebben gelezen en tot het volgende verhaal.......hou je in de gaten hoor!!

    Groetjes Jolan. xx

  • 05 Februari 2014 - 22:09

    Fiona Scheen:

    Haha leuk te lezen dan anderen spinnen dan minder fijn vinden dan kikkers en padden ;-) Kan ik mij niet voorstellen maar jullie andersom waarschijnlijk ook niet!
    Leuk hoor jullie reacties weer gelezen te hebben!
    Tot het volgende verslag!
    xx

  • 14 Februari 2014 - 20:31

    Mama:

    Dit weekend voor de afwisseling geen tripje?
    Is ook wel eens fijn om een "rustig" weekend thuis te hebben.
    Veel plezier maar vergeet vooral niet om vast voor ons te gaan kijken wat leuk is om te gaan doen wanneer wij er zijn.
    Knuf en happy valentine

  • 18 Februari 2014 - 01:36

    Fiona:

    Heel rustig was het nier mam! Gezellig avondje gestapt en avondje bbq met de nieuwe meiden die boven oms zijn komen wonen! Maar zal binnekort wel beschrijven in een nieuwe blog xxxx

  • 18 Februari 2014 - 09:20

    Het Tuinhuis:

    Lieve Fiona,
    Wat een mooie foto's. We missen je wel en hopen je snel weer te zien.
    Dikke kus van alle kindjes van het Tuinhuis, maar vooral van Lisa ;-)

  • 18 Februari 2014 - 17:44

    Nel :

    Hoi Fiona, nou het is goed dat je al heel wat ervaring van scouting kamp erop heb zitten met al het ongedierte daar! Fijn om te lezen dat je zo'n leuke avontuurlijke stage beleeft en dat je je aan het oriënteren bent welke uitstapjes met je ouders leuk zijn....haha! Volgens mij mis je hier niets in dit koude kikkerland! Weet je nog iets waar ik je blij mee kan maken op je stage? Dan kan ik het opsturen zodat je er daar ook nog gebruik van kan maken.

    Hoor het nog wel van je meisie, heel veel werk plezier hoor,
    Liefs Nel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Fiona

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 8033

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 13 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: