En we zijn een weekje verder! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fiona Scheen - WaarBenJij.nu En we zijn een weekje verder! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fiona Scheen - WaarBenJij.nu

En we zijn een weekje verder!

Blijf op de hoogte en volg Fiona

21 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

En dan is het zo een weekje later!
Al wat meer gewend aan het links rijden op de weg zonder fietspad, aan het fluiten van de jongens/mannen op de straat, aan het toeteren van de auto's en al 'iets' meer aan het zelf koken. Uit eten gaan blijft lekker en leuk!

De muggen vinden ons erg lekker. Het lijkt wel alsof ik de pest heb als je mijn benen bekijkt. We zijn vorige week donderdag langs gegaan bij het bestuur van onze stage. Erg aardige man. Vervolgens zijn we langs gegaan bij mijn school. Een aardige directrice. Ik kreeg gelijk mijn klasje te zien. We zijn de volgende dag op pad gegaan naar uniformen voor onze stages. Veel winkels in en uit. Eigenlijk allemaal niet echt iets. Maarja we moesten toch wat kopen. Dus hop in een chinees winkeltje maar 3 blousjes gehaald. Spijkerbroek eronder, all stars en klaar.

Zaterdag zijn we naar de bioscoop geweest. Klein stukje fietsen maar dan heb je ook wat.. Voor 7 euro een bioscoop kaartje, een drankje, popcorn en M&M'S. Met airco in de bioscoop. HEEEERLIJK dus!! Daarna nog even lekker uit eten geweest en genoten van het weekend.

Gister(maandag) was het dan zo ver! De wekker ging en hoppa eindelijk naar stage. Bij aankomst even mezelf voorgesteld aan alle collega's (ALLEMAAL BIG MAMA'S). Om 07.45 begon het openen met alle leerlingen een leerkrachten. Het zingen van liedjes, het netjes in de rij staan, het zingen van het volkslied en tot slot bidden. De leerlingen luisterden erg goed. Vervolgens gingen de leerlingen naar de klas. Ik heb een klas van maar liefst 10 leerlingen! Super leuk! 6 meiden 4 jongens. In Nederland had ik een klas van 27. Makkie zou je zeggen toch? Mijn mentor zei dat ze de dag goed vol gestopt hebt. Maar dat was niet waar. Wat zij in 5 uur tijd doen, doen ze in Nederland in ongeveer 2 uur. Ze slaat de leerlingen niet. Dit wordt soms wel eens gedaan in Suriname. Wel ziet mijn mentor vooral het negatieve van de leerlingen en benadrukt dit ook. Ook heeft zij aan 1 van de meisjes een soort hekel. Mijn mentor negeert haar en snauwt haar heel erg af. Dit vind ik erg sneu. Hier wil ik zelf wel wat mee gaan doen. De dagen dat ik er ben veel complimenten geven en af en toe een knuffel of een schouderklopje en lekker veel stickers uitdelen! Sommige leerlingen kwamen de afgelopen dagen al voor een knuffel. Sommige ouders bieden dit niet aan hun kinderen. Blond stijl haar, een blanke huid en blauwe ogen maakte veel indruk op de kinderen. Zij vonden het maar raar dat ik blauwe ogen had met een cirkel. Dit zie je niet zo goed bij de leerlingen zelf doordat zij donkerbruine ogen hebben allemaal.

Na de pauze liep mijn mentor de klas uit. Ze bleef maar liefst een half uur weg. Ik ben toen maar liedjes gaan zingen met de leerlingen. Dit gebeurde ook vandaag (dinsdags). Mijn mentor ging 10.20 de klas uit en kwam 11.10 terug. Ik heb het rekenwerk met de leerlingen afgemaakt. Toen mijn mentor terug kwam werd ze om 11.35 gebeld waardoor zij de klas uit liep. Zij bleef weer lang weg. Ik ben toen weer verder gegaan met de leerlingen. Toen zij 12.15 terug kwam hebben de leerlingen buiten mogen spelen tot het 12.45 was. De leerlingen zijn dan uit. (Ze maken dus niet echt gebruik van effectieve leertijd he?). Mijn mentor vertelde mij dat ze maandag verlof heeft. Ik vroeg haar wie er dan voor de klas zou komen staan omdat ik natuurlijk nog even zou kijken in het begin en het rustig op zou bouwen. Maar nee hoor! Ik sta er maandag alleen voor! Ik ga er een leuke dag van maken met ze! Alles wat zij moeten doen die dag 3 keer zo snel en daarna is het tijd voor extra leuke dingen! Zoals leuke liedjes, rekenen verstopt in een spel enz. Ik ben benieuwd naar mijn volgende dagen. Ik weet wel dat het super leuk wordt!

Ik heb het super naar mijn zin in Suriname! Ik ga nog lange niet naar huis ;-)!!
Tot het volgende verslag!!

P.S KAARTJES VINDEN WIJ ALTIJD LEUK NATUURLIJK op PRINSESSESTRAAT 163 IN PARAMARIBO. Een postcode kennen ze hier niet ;-)

  • 21 Januari 2014 - 22:27

    Mama:

    He meis, ik word er blij van wanneer ik je verslag zo lees.
    Knap hoor in een vreemd land waar ze dan wel Nederlands spreken maar waar alles zo anders gaat.
    Je moet het maar kunnen om je zo aan te passen.
    Denk dat het nog lastig wordt om rekening te houden met hun tempo maar misschien is het straks in Nederland ook weer lastig om te wennen aan ons gejaag.
    Leuk..... die kindjes, volgens mij zijn ze om op te eten en hebben ze een hoog knuffel gehalte.

    Succes met je stage, je kookprestaties en vooral met de leuke dingen die er ook zijn.
    Tot apps en tot mails en fijn dat je deze site voor de niet Facebook gebruikers ook up to date houdt!!!!
    Dikke knuffel, mama

  • 21 Januari 2014 - 22:56

    Guido:

    Hey zusje.
    Leuk om te horen dat het allemaal goed gaat daar.
    Wel raar dat de juffrouw als ze tussen door even weg gaat dan ook heel lang weg blijft.
    Goed dat je nu al ziet dat niet alle kinderen gelijk behandeld worden en dat je dat wil verbeteren.
    Nog heel veel plezier en succes en ik blijf je volgen.

    Je broer :). Xx

  • 22 Januari 2014 - 12:32

    Suzanne Spruit:

    Ha Fioon,

    Wat een verhalen en wat een verschil met Nederland! Jij gaat zoveel ervaring opdoen!
    Echt heel gaaf man.... Heel veel succes maandag met je klas, jij gaat dat gewoon ff doen!
    Geniet ervan!

    Liefs, Suus

  • 22 Januari 2014 - 13:02

    Jolan:

    Hoi Fiona,

    Wat leuk om te lezen dat je al aardig je draai hebt gevonden. Vreemd om alles in de relaxstand te doen i.p.v. het jachten en jagen zoals je hier gewend was. maar weet zeker dat dit wel zal wennen.

    We een apart geval die juffrouw die daar les moet geven, voor haar is zeker de relax stand nog te snel. Maar goed dat jij er bent en naar je gevoel luistert.
    Geef de kindjes maar lekker( en leuk) aandacht zodat je een onuitwisbare indruk achterlaat.

    Veel succes maandag in je uppie, maar je gaat het wel redden.....
    Geniet ook lekker van je vrije tijd en van het land.

    Hou je goed meiss,........en tot de volgende keer.

    Groetjes Jolan

  • 22 Januari 2014 - 19:49

    (tante) Jolanda :):

    Leuk te horen dat je zo lekker gaat.
    Doe maar lekker rustig aan veel te warm.
    Hier alles nog even haastig en.......het wordt koud dus geniet ervan he !!

  • 22 Januari 2014 - 20:02

    Judith :

    Een hele ervaring hoor knap doe het je niet na zo in de vreemde.
    En ja als je even alleen met je kindjes in de klas bent kan je lekker je gang gaan.
    Voor die kindjes ook een hele ervaring.
    Ja en die muggen zijn overal irritant.
    Wij scheenen hebben lekker bloed.
    Nou lekker genieten van je tijd daar.
    Groetjes uit Friesland

  • 23 Januari 2014 - 14:25

    Fiona Scheen:

    Heel leuk dat jullie reageren op mijn reisverslagen! Dag 3 van stage is gisteren geweest en was niet heel veel anders! Dus ik ga de kinderen maandag in mijn uppie eens lekker positief aanpakken! Een stickertje een knuffel, leuke lessen en veel complimenten!!Wij scheenen hebben zeker lekker bloed Judith! Maar met wat tabletjes en creme gaat het al een stukje beter!
    Ik ga zeker nog even genieten. Vandaag een lekker rustig dagje met huiswerk en wat zon meepikken. Ik houd jullie in het volgende verslag weer op de hoogte!!
    Liefs Fiona

  • 23 Januari 2014 - 21:48

    Nel:

    Ho Fiona, wat leuk om je zo te volgen!Heerlijk om te horen dat het goed met je gaat daar in Paramaribo.
    Je zal met je blonde koppie wel bekijks hebben bij de jongens....haha!Leuk om te horen dat je lekker positief met de kindjes aan de slag gaat dat is dubbel genieten. Nou meid heel veel succes daar en ik ga je volgen hoor . Veel lief en een dikke x uit Boskoop

  • 24 Januari 2014 - 22:36

    Fiona Scheen:

    Bedankt Nel!

  • 25 Januari 2014 - 22:26

    Mama:

    Ha meis,
    we mailen, we skypen we appen maar toch ben ik benieuwd of er nog nieuwe dingen op je site staan.
    Leuk om alle reacties uit Nederland te lezen.
    Fijn dat het zo goed met jullie gaat. Het is hier wel geen winter maar toch zijn we een beetje jaloers op de zomerse temperaturen waarin jullie nu zitten.
    Lekker buiten eten.
    Succes met het voorbereiden van je stage voor maandag, spannend om zelf les te gaan geven aan die lieve kindjes. Ze zijn schattig om te zien hoor, geniet maar lekker van ze.
    We spreken elkaar maar voor nu weer een hele dikke pakkerd uit Boskoop.
    Mama (papa zit inmiddels op Face book, ha, ha!)

  • 27 Januari 2014 - 08:57

    Groep 4a:

    Hoi juf Fiona,

    Hoe gaat het met u?
    We vinden het jammer dat u weg bent. U deed altijd leuke spelletjes. Hoeveel kinderen heeft u nu in de klas? (Evy) Hoe heten de kinderen? (Jack) Heeft u al veel geleerd aan de kinderen? (Majdi) Vind u het leuk daar op school? (Noah) Is het gezellig daar? (Roy) Zijn de kinderen aardig? (Duha) Wanneer zijn de kinderen jarig? (Alysia) Hoe vroeg moet u iedere dag opstaan? (NIck) Wat is de lievelingskleur van de kinderen ? (Madelon) Heeft het al een keer geregend in Suriname? (Sienna)

    Met ons gaat het goed. We hebben nu project over de elfstedentocht. Afgelopen donderdag hebben we geschaatst. Dat was erg leuk! En we hebben een complimentendoos.

    Groetjes van groep 4a
    en de juf

  • 05 Februari 2014 - 00:39

    Fiona Scheen:

    Hoi groep 4a,

    Ik zie jullie berichtje nu pas. Wat super leuk om een berichtje van jullie te krijgen.Het gaat hier heel goed. Met jullie ook las ik! Ik zal alvast proberen wat antwoorden te geven op jullie vragen.
    Ik heb nu 10 kinderen in de klas. Ik zal de namen van de kinderen hieronder opschrijven met daarachter tussen haakjes hoe je de namen uitspreekt.
    Kaiyo (kaaijoe)
    Ismail (Dus ik blijf goed herinnerd aan de Ismail in jullie groep 4 a haha)
    Victoria
    Simone
    Preciourisa (Presjus)
    Chanara (sjanara)
    Tirza
    Chalieq (sjaliek)
    Tigwa (Tiekwaa) en als laatste Elvis.

    Ik heb de kinderen hier een liedje geleerd voordat we gaan schrijven. De kinderen weten namelijk echt niet hoe zij moeten zitten wanneer zij beginnen met schrijven. Dat weten jullie natuurlijk al wel. Daarnaast heb ik ze ook al een leuk liedje geleerd over fruit en ben ik veel bezig om met ze te rekenen, lezen enz. Ze leren pas net lezen en schrijven dus jullie brieven moeten nog even wachten. Ik zal ze over een tijdje geven aan ze en dan een brief namens mij en de 10 kinderen in Suriname terug schrijven.

    Ik vind het erg leuk op school hier ook al mis ik jullie natuurlijk ook wel! De juffen in Suriname zijn wel echt strenger dan in Nederland dus jullie mogen heel erg boffen met jullie leuke juf Judith! Ze schelden hier soms wel eens een kind uit en we weten allemaal dat schelden niet mag. Ik probeer op de dagen dat ik bij de kinderen ben hele leuke dingen te doen en de kinderen veel complimenten te geven. Ik las dat jullie nu een complimentendoos in de klas hebben. Wat leuk! Van complimenten wordt iedereen vrolijk. De kinderen zijn hier erg aardig. Zij vinden het wel interessant dat ik blond haar heb, blauwe ogen en heel wit ben.Zij noemen de blanke mensen hier: Bacra's. Ik heb mijn wekker om ongeveer kwart over 6/ 06.15 staan. De kinderen beginnen om kwart voor 8/ 07.45 met school en zijn kwart voor 1/ 12.45 weer uit. Dan wordt het hier te warm.(Heb ik het goed begrepen dat jullie druk met klokkijken bezig zijn?)
    Ik houd jullie leuke klas natuurlijk wel in de gaten op de site.

    In de pauze eten ze hele ongezonde dingen. Sommige kinderen eten elke dag in de pauze chips en dan daarnaast nog een snoep koek of ijs. Gelukkig doen jullie dat in groep 4a een stuk beter door twee keer in de week een fruitdag te hebben!

    Het heeft hier al een aantal keer flink geregend. We zijn nu bijna gekomen aan het einde van de regentijd die zij hier hebben dus binnenkort wordt het nog warmer en weer droger. Wel is het ongeveer 32 graden. Dat is nog warmer dan dat het in de zomer is in Nederland.

    Ik ga de kinderen nog vragen wanneer zij jarig zijn en wat hun lievelingskleuren zijn. Dit laat ik jullie dan natuurlijk weer weten!

    Groetjes van juf Fiona!




  • 09 Oktober 2014 - 13:39

    Minneke:

    Hallo,

    Via het surfen op het net komt ik hier terecht. Onze dochter gaat samen met 4 andere studenten (uit België) naar Paramaribo voor 3 maanden stage. de bedoeling is dat zij daar gaan lesgeven.

    Ik zie dat jij een verblijfplaats had in de Prinsesestraat 163 ... Het zou kunnen dat onze studenten daar ook gaan terechtkomen .... Zij hebben meer info opgevraagd.
    Was jij tevreden over deze verblijfplaats? Moeten we met bepaalde zaken rekening houden? Heb je foto's over dit huis? Tips?

    Op het ogenblik zijn we nog een beetje aan het uitpluizen hoe het met het visum zit.
    Zij vertrekken op 27 januari en komen terug op 27 april. In principe is dat langer dan 90 dagen ... Via de ambassade in Brussel krijgen we geen duidelijke informatie over welke formaliteiten zij nu juist in orde moeten brengen ...

    Ik hoop dat je dit mailtje nog kan lezen want jouw stage is al een tijdje voorbij.

    Groetjes,
    Minneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Fiona

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 8035

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 13 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: