Het laatste verslag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fiona Scheen - WaarBenJij.nu Het laatste verslag! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fiona Scheen - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag!

Blijf op de hoogte en volg Fiona

20 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Daar ben ik dan alweer een week in het koude kikkerlandje. Nou ja koud is het eigenlijk niet. We hebben best mooi weer uit Suriname meegenomen. Ik heb te lang geen verslag geschreven. Ik zal het laatste maandje nog even beschrijven in mijn laatste waarbenjij.nu verslag.

Zaterdag 12 april was het dan zo ver! Ik kon mijn paps en mams ophalen op het vliegveld! Lisa ging lief met me mee en heeft nog een paar leuke foto's kunnen schieten. Ik stond op ze te wachten in een lange drukke rij toen paps en mams besloten toch maar de andere (rustige) kant te nemen. Lisa en ik zijn snel de andere kant op gerend en ja toen was het toch wel weer heel erg leuk om ze te zien! Het kon zo in een film. Rennend en schreeuwend: Pap en mam!!! Een klein vreugde traantje en heel veel knuffels. Het kon eindelijk weer.

We zijn naar het appartement gegaan. Heel fijn airco na 3 maanden hitte. We zijn lekker uit eten geweest en vervolgens ben ik nog even op stap gegaan. Maandag gingen we dan op naar ons eerste tripje. Eerst nog even langs stage. Helaas was het slecht weer. Het regende zo hard dat er maar 3 van mijn 10 leerlingen op school waren. Jammer dat ik mijn paps en mams niet mijn hele klas heb kunnen laten zien. Toch hebben ze wel de omgeving kunnen zien en mijn mentor kunnen ontmoeten die helaas 'druk' in vergadering was. Ze had weinig oog voor mijn ouders. Vervolgens gingen we naar Berg en dal, het stuwmeer en naar Brownsberg. De eerste dag was het genieten in een luxe resort. De 2e dag gingen we door naar het stuwmeer en kwamen we aan bij Brownsberg. De laatste dag hebben we veel geklommen en hebben we twee watervallen gezien. Naast de watervallen hebben we ook nog apen, spinnen enz gezien en hadden we bij het opstaan een heel mooi uitzicht in de ochtend. Eenmaal thuis weer even lekker uit eten geweest en weer vroeg het mandje ingedoken. De volgende ochtend gingen we namelijk naar Galibi. De groep was bijna hetzelfde als de groep van de vorige trip. Dat was erg gezellig! We zijn met de boot naar Galibi gevaren. Helaas NIET zonder nat te worden. Van top tot teen nat gegooid door de golven. In de middag nog even een nielson aapje op mijn schouder gehad en in het donker gingen we dan op zoek naar de schildpadden. En ja hoor we hadden geluk. Wat hebben we er veel gezien. Grote schildpadden die we eieren zagen leggen en vervolgens het nest weer netjes achter lieten. Eenmaal weer terug in Paramaribo was het nog even genieten van Suriname met mijn paps en mams want zaterdagnacht gingen we door naar Curaçao. Wauw wat een mooie stranden! Helder blauw water, zwemmen met dolfijnen, een AH om lekkere boodschappen te doen, Op de Jet ski en heerlijk uit eten. Het huisje was mooi. Ik heb heerlijk kunnen genieten met paps en mams! Op vakantie met je ouders is dus toch zo slecht nog niet ;-)! Ik bied me graag aan voor een volgende hoor paps en mams! En nogmaals erg bedankt voor de leuke tijd!

26 april ging ik dan weer terug naar Suriname. Voor het eerst alleen gevlogen maar het ging allemaal goed. Wel gek om paps en mams achter te laten op het vliegveld in curaçao. Maar eenmaal geland in Suriname voelde het weer als THUIS komen. Met Melissa en Esther heb ik nog gezellig een drankje gedronken in een kroegje in Suriname. De laatste twee weken waren aangebroken.

In de laatste twee weken hebben we nog lekker veel gestapt en zijn we nog met een leuke groep naar Danta Bai. Ik ben natuurlijk als onhandige kluns nog door een vlonder heen gevallen. Maar wel op zo'n 'handige' manier dat ik niet vies was en of pijn had! Het was wakker worden met een uitzicht op de rivier. Beter kan niet.
Ook heb ik de laatste week nog een bezoekje gebracht aan de vlindertuin en hebben we veel CHILL dagjes gehad.

Ook ben ik de laatste vrijdag nog even langs geweest bij mijn stageklas. Ik kwam binnen en zei de klas gedag. De leerlingen kwamen allemaal heel lief geschrokken naar me toe. Ze hadden met niet meer verwacht. 'juf u lijkt wel een prinses in die jurk en uw haar'. Oke misschien doet make up, haar en leuke kleding toch iets goeds met je? Haha. Zij hadden met drie maanden niet anders gezien dan in een blouse, spijkerbroek en make up loos. Na veel geknuffeld te hebben ben ik weer weg gegaan. Ik gok dat ik deze leerlingen nog wel een keer ga opzoeken!

Maandag ochtend was het dan zo ver. Afscheid van onze Suri vrienden en onze bovenburen. Raar hoor om weg te gaan. Ik heb wel een aantal traantjes laten gaan.

Suriname, wat een mooi land, wat een lieve mensen. Ik zal het gaan missen.

Eenmaal in Nederland aangekomen werd ik weer leuk onthaald. Daarna was het weer snel in het ritme komen met de Boskoopse feestjes en verplichtingen. Ik ben nu weer een week in Nederland en nog heb ik moeite met het wennen. Dat zal vanzelf wel weer komen. Suriname was een top tijd en ik ga er aankomend jaar zeker terug heen op mijn inmiddels lieve vriendinnetje Melissa op te zoeken. En wie weet wat de toekomst brengt.

Nu nog even druk bezig zijn met het afstuderen en hopen dat ik binnenkort mijn papiertje in handen heb!!

Bedankt voor het bijhouden van de verslagen! Super leuk dat jullie het gelezen hebben. Heb ik het toch niet voor niks gedaan ;-)! En het fotoboek volgt snel. Dus als je je verveelt? Je bent welkom om de foto's te komen kijken!!

Liefs Fiona

• 20 Mei 2014 - 22:24

Mama:

YES, ik mag als eerste reageren op je laatste Suriname verslag. Ik gok dat dit niet je laatste reis naar Suriname was dus de volgende keer gewoon weer verder met waarbenjij.nu!!
    Wat fantastisch dat wij met eigen ogen gezien hebben waar jij geweest bent, we hebben geen spijt dat we deze reis gemaakt hebben.
    En inderdaad het weerzien na drie maanden op het vliegveld in Suriname was geweldig.
    We hebben een super leuke tijd gehad met elkaar, veel gezien en veel gedaan. De drie weken zijn omgevlogen. En nu weer lekker (voor ons!) thuis in Nederland.
    Nog 'even' afstuderen en nieuwe plannen maken.
    Een dikke knuffel en weet dat wij super trots zijn op je!!